Vi ønsker å informere våre kunder og deler dette for å øke bevisstheten rundt situasjonen. Som firma ligger vi dog godt an, og har søkt om utsatt frist (som er 30. juni) for alle som er berørt, og vi vil komme i mål innen dette.
Vi er medlem hos Regnskap Norge som i likhet med Skatteetaten jobber aktivt med årets utfordringer.
Ny skattemelding
I år har vi opplevd spenning knyttet til leveringen av skattemeldinger. For enkeltpersonforetak kreves det nå en ny temabasert leveringsformat. Dette representerer en stor omlegging for oss alle. Den store endringen ligger i at vi ikke lenger bruker skatteskjemaer, men informasjonen som trengs leveres direkte fra systemene som skattyterne bruker.
Flere systemleverandører har hatt utfordringer med å levere løsninger som gir effektiv og god produksjon for brukerne. For mange regnskapsførere begynte dette med lang ventetid før de fikk tilgang til en funksjonell systemversjon. Vi opplever en rekke feilmeldinger, noe som i stor grad skyldes det omfattende valideringsopplegget som Skatteetaten har utarbeidet. Disse feilmeldingene er ofte vanskelige å identifisere og løse.
I noen tilfeller opplever vi også utfordringer med å avgjøre om vi kan levere hele skattemeldingen fra fagsystemet, eller om det må kombineres med Skatteetatens utfyllingsportal.
Ta gjerne kontakt hvis du har noen spørsmål eller trenger ytterligere assistanse, vi er her for å hjelpe deg. Vi setter stor pris på ditt samarbeid og din tålmodighet gjennom denne prosessen.
Er du på utkikk etter nytt sted å jobbe eller en ny samarbeidspartner?